zondag 7 mei 2017

Daar gaat hij weer.

Mgr Bonny: "Ik kan me voorstellen dat het voor een congregatie als de Broeders van Liefde, die wereldwijd actief is, moeilijk is om overal tot een gelijkaardig oordeel te komen over morele zaken. Specifiek moeten de broeders in onze Belgische samenleving een modus vivendi vinden tussen medische inzichten, morele oordelen, de publieke opinie en de heersende cultuur"

Mgr Bonny vindt dus dat de Katholieke moraal afhankelijk is van de plaats waar men zich bevindt. En gezien de moraal ook verschilt van de generatie voor ons volgens hem, dus ook van tijd.
God heeft zich geopenbaard in Jezus Christus, maar die openbaring is volgens de bisschop van Antwerpen afhankelijk van plaats en tijd. Ook zonde is dan veranderlijk van plaats en tijd.

Niet alleen lijkt me dat een stelling die fundamenteel onverenigbaar is met de geopenbaarde Waarheid die de Katholieke Kerk verkondigt, maar ze lijkt me ook volstrekt onredelijk.

Kunnen we iets anders concluderen dan dat Mgr Bonny fundamenteel protestant is? Lijkt me best dat de protestanten een ordinariaat openen voor katholieken zonder principes; dan zijn we daar mooi vanaf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten