zaterdag 2 april 2016

Schoonheid zou de wereld kunnen redden, ook vandaag nog.

Een van de meest geprezen kunstenaars van onze dagen in Vlaanderen is Jan Fabre. Hij is in ieder geval de geliefkoosde kunstenaar van de vrijzinnige elite geworden. Maar blijkbaar ook van de Kathedraal van Antwerpen; want wat doet dat beeld 'de man draagt het Kruis' daar in de Kathedraal?
'Het geeft de mens weer zoals hij is' is een van de commentaren. Inderdaad, het beeld gaat volledig over de mens. Over de postmoderne mens die God niet meer nodig heeft. En dat wordt gehuldigd in een kathedraal.

'Fabre is theatraal in een verblindende leegte', las ik in een van de commentaren. De werken tonen de mens die wetenschap verheft tot de nieuwe god. Volstrekt op zichzelf betrokken, individualistisch en losgeslagen van de Mensgeworden God. Deze man heeft niemand nodig. Hij beeld dan ook steeds zichzelf uit als het summum van het universum. Ook het beeld van een monstrans met hersens erin, zoals te zien op de recente Brafa-beurs, getuigt daarvan: de mens is zelf de nieuwe God.

Het is natuurlijk prachtig uitgevoerd, en degene die het gemaakt heeft is een echte vakman. Maar verder is het enkel nodeloos provocerend en blasfemisch. Een leuke trouvaille voor het ogenblik, meer niet.






Heel anders is de door God geïnspireerde kunst van de Vlaamse meesters. Zoals dit Laatste Oordeel van Memling. Men zal zeggen dat dat kunst is van een andere tijd. Wie zo iets opnieuw zou maken, zou toch helemaal niets teweeg brengen bij de toeschouwer die het Christendom niet meer begrijpt? 



Is dat zo? Als Dante vandaag de Divina Commedia zou schrijven, zou dat dan niets meer teweeg brengen? Ik denk het wel, schreef hij niet sommige van de politici en clerici van zijn tijd de hel in?

Stel u voor dat Memling morgen zijn atelier terug zou openen en het Laatste Oordeel zou schilderen, met bomterroristen in de hel, tezamen met hun leider Mohammed (van wie Dante zegt dat in de hel dagelijks zijn buik wordt opengereten), met Distelmans, Lallemand en Herman-Michielsen (van de abortuswetten) met bloed aan hun handen, met drugsverkopers en al de verantwoordelijken voor liquidaties waar we van horen, of van de invoerders van het homohuwelijk. En horen Luther en Calvijn daar ook niet thuis, die de Kerk uiteen spleten, maar zelf hun geloften niet nakwamen? En waar zouden Vangheluwe en de pedofiele priesters uitkomen. Of kardinaal Kasper met zijn verwarring-zaaiende proefballonnen?
Met aan de andere kant de slachtoffers van de moordlustige islam: de zusters van Moeder Theresa die onlangs werden vermoord, of de tal van christenen uit het Midden-Oosten, de kinderen van China die moesten wijken voor de eensgezinspolitiek of er vandaag vervolgd worden in de ondergrondse Katholieke Kerk, Edith Stein of pater Kolbe, de vermoordde Carolus Lwanga en de martelaren van Uganda die niet wilden meedoen aan de perversiteiten van hun heerser, ....
Wel dat schilderij zou vandaag ook zin hebben. Het zou de mens doen nadenken dat het leven eindig is, én dat er een oordeel volgt zoals we iedere zondag belijden in ons Credo; het zou de mens doen beseffen dat er ook een hel is en dat er ook iemand in zit en dus niet iedereen gered wordt ondanks zijn levensstijl. 

Dat zou inderdaad kunst zijn die de wereld kan redden. Maar allicht durft geen bisschop dat voor zijn Kathedraal bestellen....



Laat ons bidden voor onze vervolgde broeders en zusters in het Midden-Oosten.
Laat ons bidden voor de bekering van de moslims.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten