zondag 9 januari 2022

Heb geen schrik van de biecht! Een vastenbrief

 Vastenbrief van Mgr Mark Davies 09-03-2014, bisschop van het bisdom Shrewsbury

Brief die werd voorgelezen op de eerste zondag van de vasten in 2014:


Geliefde broeders en zusters,


"Ik wil u vragen - maar zeg het niet luidop - maar antwoordt in uw hart: Wanneer was de laatste keer dat u te biechten ging?" Dat is de vraag die Paus Franciscus ons recent stelde. De Heilige Vader vervolgde: "Denk erover na ..." is het "2 dagen, 2 weken, 2 jaar, 10 jaar, 40 jaar?" ... En als er al veel tijd tussen zit, verlies dan niet nog een dag. Ga, de priester zal goed zijn. Jezus is daar, en Jezus is zachtaardiger dan zijn priesters, Jezus ontvangt u, en hij ontvangt u met veel liefde. Wees moedig, en ga te biechten!" (algemene audiëntie, 19 februari 2014). Dat is de oproep van Paus Franciscus die ik wil herhalen bij het begin van de vasten dit jaar, die we gewijd hebben aan vrede en verzoening in ons bisdom. 

Wees niet bang en ga biechten! zegt Paus Franciscus in zijn eenvoudige en directe oproep. 'Als men op wacht staat voor de biecht" zegt hij, voelen we de dingen die op ons hart wegen; "maar als het voorbij is voelt men zich licht, vrij, groot, vergeven, mooi, zacht, gelukkig. Dat is de schoonheid van de Biecht!" Dat is het sacrament dat Christus ons geeft voor ons heil, voor de vergiffenis van de zonden na het doopsel, en om u en mij te helpen om Heilig te worden, perfect in de liefde wat het doel is van ons Christelijk leven (Lumen Gentium 40). Dus, wat houdt ons tegen in dat Sacrament? Ik denk dat ik uit persoonlijke ervaring weet wat ons tegen houdt. De biecht is het moment dat ik alle illusies over mezelf moet opzij zetten en de staat van mijn Christelijk leven, en moet zeggen 'Vader, zie hier mijn zonden'. Het zou zoveel gemakkelijker zijn om te zeggen: dit zijn iemand anders zonden en fouten! Maar neen; dit is waar ik in de fout ben gegaan! De biecht is een 'reality check' waarbij ik erken hoe ver ik nog moet gaan op de weg van het Christelijk leven en de genade moet ontvangen om verder te gaan. Of met de woorden van de Paus-Emeritus: 'we moeten onze zwakheid erkennen maar doorgaan, en niet opgeven om opnieuw bekeerd te worden door het Sacrament van boete en verzoening voor een nieuwe start ...' (Paus Benedictus XVI 17 februari 2007). Dit is zeker het moment waarop u en ik worden 'geleid door de Heilige Geest' (Mattheüs 4:1) om de verlokkingen van de duivel af te slaan, zoals onze Redder deed in de woestijn. We moeten nooit vergeten dat de Heer zelf, de Zoon van God die ons menszijn kwam delen, beproeft werd door de duivel. Wij zullen dus dezelfde strijd in ons leven hebben. Een oprechte biecht van onze zonden is het moment waarop we onze illusies opzij zetten die we zo graag over onszelf koesteren. 

Voor Kerstmis beschreef Paus Franciscus hoe hij zelf te biechten gaat. 'Priesters en bisschoppen moeten ook te biechten, want we zijn allen zondaars' legde de Heilige Vader uit, 'en de Paus is ook een zondaar. En de biechtvader hoort wat ik hem zeg, en hij geeft raad en vergeeft, want we hebben allen vergiffenis nodig'. Paus Franciscus herinnert ons dat zonden belijden schaamte kan geven. Maar hij noemt het een 'goede schaamte', want zonden zijn iets waar we ons over moeten schamen! Maar juist op het moent dat we ze belijden (zo zegt de Paus) zendt God ons 'een broeder om onze zonden te vergeven, de zekerheid over de vergiffenis in de naam van de Kerk ...' Door de dienst van de priester, zegt de Paus, houdt God ons in een omarming en vernieuwt ons en geeft ons kracht om terug op te staan en onze toch door te zetten (Audiëntie van 20 november 2013). Het Evangelie van vandaag eindigt met deze mooie woorden: 'Toen verliet de duivel hem, en engelen kwamen om hem te dienen' (Mt 4:11). Dat is een moment van vrede temidden van de strijd in de wildernis. Het Sacrament van boete en verzoening brengt ons vrede: 'Ga heen in vrede' zegt de priester ons. 

Ik zend u de woorden van Paus Franciscus van aanmoediging om te biechten [..]. Tijdens de vasten zullen er veel gelegenheden zijn om dit 'grote en schone' Sacrament te ontvangen. Ik heb uw priesters gevraagd om zich speciaal op Goede Vrijdag beschikbaar te maken, zoals ik zal zijn hier in deze Kathedraal. Met Paus Franciscus wil ik u deze vraag stellen: Hoe lang is het geleden dat u te biechten ging? Verlies geen tijd. De Heilige Vader herinnert ons: 'Het is Jezus zelf die ons wacht in dit grootse en mooie Sacrament: Houdt moed en ga te biechten!'


Met mijn gebed voor u allen, 


+ Mark

Bisschop van Shrewsbury



Geen opmerkingen:

Een reactie posten