Rede van Mgr Dominique Rey, bij de nieuwjaarswensen, 12
januari 2017.
De Kerk verdedigt ‘de politiek’, dat wil zeggen de politiek
in de nobele zin van het woord, dat is voorbijgaand aan de partisane bepaling, de voorwaarden om samen te
leven in onze gemeenschap definieert, en die ‘de’ politiek voorafgaan, het
politieke spel, en het media-schouwspel. In die zin doet de Kerk aan politiek
want zij wil steeds het gemeenschappelijk goed bevorderen en realiseren, wat de
echte basis is van het democratische debat, gevoed door de waarden en de
oriëntaties die we samen delen.
Onze post-moderne gemeenschap houdt niet op om ondanks haar
rijkdom, steeds opnieuw armoede en uitsluiting te creëren. De verdeeldheid
groeit door het drievoudige effect van de massa-denken, vaagheid en
communautarisme, en door de dematerialisatie van de menselijke relaties,
geaccentueerd door de invasie van het virtuele, die de nauwe relatiebanden
bedreigt, van de medemenselijkheid en de goedheid onder de mensen.
Om de politiek te hervormen stelt de Kerk 4 wegen voor om
het engagement van de Christenen in de wereld te bevorderen:
-
De eerste is die van de dialoog. De werking van het democratische spel vraagt om de
uitdrukking van verschillende meningen, van redelijke argumentatie, en het
respect voor afwijkende meningen. De Kerk moet de dialoog tussen allen
bevorderen, zonder vooroordelen, zonder te stigmatiseren, met al de periferieën
van onze tijd. Die dialoog kan alleen vrucht voortbrengen als ze steunt op de
reden, met de waarheid, want anders kan ze niet anders dan vervallen in het
relativisme. Het publieke debat kan niet gevoerd worden zonder menselijke
principes te respecteren, die on-onderhandelbaar zijn. Het zijn principes van
vrijheid, vooral in het onderwijs, van het respect voor de familie en het leven
(van conceptie tot natuurlijke dood), van solidariteit met de armsten en de
meest kwetsbaren. Benedictus XVI kon zo spreken over de ‘dictatuur van het
relativisme’ en paus Franciscus houdt niet op een ‘democratie van opinies’ aan
te klagen die oreert in plaats van een debat aangaat, zonder het fundamentele
van het oppervlakkige te scheiden, en meer recht wil doen aan de pathos dan aan
de rede. De Kerk spant zich in om de rede echt te verlichten door een ware
onderscheiding van het algemeen welzijn, voorbij de democratische structuren.
De Kerk verdedigt zo de wortels van de democratie om te verhinderen dat het een
supermarkt wordt van persoonlijke voordelen.
-
Om te leven, heeft die dialoog een engagement van allen nodig, een tweede
politieke deugd. Naar het beeld van al onze medeburgers, is een christen
uitgenodigd om zich te engageren. “Zich bezig houden met politiek is een morele
verplichting voor iedere christen” herinnert paus Franciscus ons. Hij voegt nog
toe: “de politiek is het belangrijkste domein van de caritas”.
-
De derde weg is die van de vraagstelling en het debat. Een authentiek debat moet
gehouden worden door een vrij woord. In een conformistische context van ‘prêt-à-penser,
is het niet gemakkelijk om u te wagen aan een woord in de tegenstroom. De Kerk
heeft soms de indruk gegeven om het publieke debat stilaan te mijden. Maar ik
denk dat we vandaag een omgekeerde beweging zien. De burger moeten duidelijk en
efficiënt degene interpelleren aan wie ze de macht toevertrouwen, zeker in deze
tijd waarin het publieke debat oppervlakkig en zwak is. Tegenover het
verdwijnen van de persoonlijke, familiale en nationale identiteit, stelt de
Kerk haar onvoorwaardelijke principes die voortkomen uit haar sociale doctrine
die de vermenselijking van onze maatschappij garanderen.
-
Het laatste punt is dat van de incarnatie. De politiek, de openbare diensten, het engagement
moet in concrete handelingen geleefd worden. In dat verband ligt het politieke
succes in de overeenkomst tussen de persoon en zijn boodschap, tussen de
boodschap en zijn handelen, tussen het handelen en de moraal. De incarnatie
beleeft men dus iedere dag. Men kan geen politiek doen zonder grond, of op
afstand, achter de TV of het internet. Christen zijn, is al onder ons leven wat
we willen zien ontwikkelen op niveau van het land, van onze regio, van onze
wijk.
Mgr Dominique Rey spreekt op 23 juli 2017 in Hasselt over de Evangelisatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten